Huomio

Sat, Oct 16 2010 10:06pm EEST 1
Seppo
Seppo
12 Posts

HUOMIO

Tähän kirjoitukseen sain inspiraation kuullessani vierestä ilkeämielisen tokaisun: "Sinä nautit kuulla omaa ääntäsi"

Huomautus ei ollut kohdistettu minulle . Kuitenkin tunsin myötäloukatuksi tulemisen tunteen. Kuinka paljon tuollainen lausahdus voi satuttaa toista.

Mikä siinä sitten loukaa?

Se on syytös itsekkyydestä. Ihminen, joka ajattelee, tuntee puhuvansa toisille auttaakseen, jakaakseen omia kokemuksiaan kenties lohduttaakseen. Saadakseen itse lisää ymmärrystä.

Epäitsekkäitä motiiveja voi olla paljon.

Sitten joku huomauttaa että ei ole muuta syytä kuin oma nautinto. Huomatuksi tuleminen. Tarve saada toisten kunnioitus.

Mitä kaikkea oman äänensä kuulemisesta nauttiminen pitääkään sisällään.

Syytös on isku vasten persoonallisuuden kasvoja.

Onneksi tässä tapauksessa iskun saaja kesti sen ja ymmärsi syyttäjän vain projisoivan oman taipumuksesnsa toiseen. Taipumuksen saada huomiota.

Siitä sain oivan esimerkin hetkeä myöhemmin. Syyttäjä kertoi pitäneensä puheen jossain tilaisuudessa, missä kaikki olivat tuijottaneet suu auki puhujaa.

Miten kuvaavaa! Puhun, jotta saisin huomiota. MINUA tuijotettaisiin suu auki. Ihaillen tai tuomiten. Ei väliä, kunhan minut huomataan.

Kuinka paljon sitten toimimme ja puhumme tullaksemme huomioiduksi? Saadaksemme arvostusta, kunnioitusta, paheksuntaa, ystäviä, vihamiehiä.

Onko minulla näitä motiiveja kirjoittaessani tätä kirjoitusta? Varmasti.

Meidän on vaikea työntää itsekäs ja huomion hakuinen persoonamme syrjään.

Uskon että se on kuitenkin tavoitteeni. päämääräni.. Toimia korkeammista ja puhtaammista motiiveista, kuin mitä omalla persoonallani on.

Uskon myös että se on mahdollista.

Tehty teko, ajatus ,tunne, jota kukaan muu ei saa tietää. Jota kukaan ei ole näkemässä, arvostelemassa, tuomitsemassa, kiittämässä.

Toimit jumalasi kanssa kaksin.

"Tehkää hyvät tekonne salassa, niiin jumala teidät salassa palkitsee".

Tietysti voi tulla ajatus, että teenpä paljon tekoja salassa, jotta saan paljon palkintoja. Lausahduksen voi kuitenkin tulkita niin, että sekä teot että palkinnot pysyvät salassa, jopa tekijältä.

Opetus minulle oli se että keskityn pitämään huolen omista motiiveistani.

Jos olenkin näkevinäni joitain itsekkäitä motiiveja toisessa, opettelen pitämään suuni kiinni. Toisaalta olen sen pitänyt kiinni liiankin tiukasti. Ei myöskään tarvitse pelätä itsensä puolesta lausuessaan omia mielipiteitään ja näkemyksiään.

Me olemme vastuullisia olentoja. Emme kuitenkaan täydellisiä. Opettelemme rakastamaan. Ottamaan toiset huomioon.

Koulunkäynti jatkuu ankarana ja haastavana.

Please login or sign up to post on this network.
Click here to sign up.