"Itsetietoinen"

Wed, Dec 17 2014 10:53pm EET 1
Seppo
Seppo
12 Posts
Minua on vaivannut viimepäivät usein kristosofisessakin kirjallisuudessa toistuva sana "itsetietoinen". Itsetietoinen totuudenetsijä. Olen kait ohittanut asian itsestäänselvyytenä. Tottakai olen itsenäinen! Se ei kait kuitenkaan tarkoita samaa? Vielä törmäsin toteamukseen: Ihminen voi olla tietoinen Jumalasta itsessään. Eli itsetietoinen jumaluudestaan?! Herääkö ihminen jossain vaiheessa itsetietoisuuteen? Mitä silloin tapahtuu? Tuijotanko liikaa sanoihin.
Vielä toinen kysymys. Surprised Kun mietin "totuuden" käsitettä, minua ystävällisesti muistutettiin Kristusikonista, jonka olin nähnyt monesti viimeisen vuoden aikana. Siinä lukee: " Te tulette tuntemaan totuuden ja totuus tekee teidät vapaiksi".
Vastauksia odotellen. Innocent
Ai niin ja HYVÄÄ JOULUA KAIKILLE.!
Tue, Jan 6 2015 05:39pm EET 2
Kari Muurinen
Kari Muurinen
134 Posts

Tiedämme varmaankin mitä tarkoittaa tietoinen. Tietoisuus voi kohdistua meistä ulospaäin, maailmaan, tai itseemme, sisäänpäin. Itsetietoinen tajuaa ympäristönsä ja omat mahdollisuutensa toimia siinä. Ihminen, itse, on kehittyvä olento, joka merkitsee sitä, että tietoisuus ulottuu yhä syvemmälle sisäänpäin hengen maailmaan, ja samalla toimintakyky kasvaa kaikilla tasoilla. Itsetietoinen totuudenetsijän nykaikaista muotoa voisi kuvata yksilö, joka hakee järjelleen selitystä, jonka itse näkee toimivan elämässä. Ei riitä, että kuulee tai lukee jonkin selityksen, muistaa sen, mutta ei vakuutu itse sen totuudellisuudesta. Itsenäinen taas osaa torjua virheelliset vastaukset ja ponnistaa kohti omakohtaistä löytämistä kohdatessan uuden asian. Sanat ovat ideoiden symboleja, jotka liittyvät ihmisellä ymmärtämiseen ja tietysti myös kommunikoimiseen. Ymmärtäminen onkin sitä, että löytää oikeat ideat ja osaa yhdistellä niitä siten, että saatu kokonaiskuva vastaa todellisuutta.

Kristusikonin lause ehkä kuvaa juuri sitä, että "(totuutta) etsivä löytää ja kolkuttavalle avataan" ja tällöin toimintakyky kasvaa eli vapaus lisääntyy. "Minä olen tie, totuus ja elämä."

Hyviä löytöjä kaikille!

Wed, Jan 7 2015 11:32am EET 3
Helena Halme
Helena Halme
4 Posts
Kiitos hyvästä kysymyksestä. Paljon ajattelemisen aihetta antoi P.E:n kirja Christosofisia peruskysymyksiä I ja varsinkin luku "Tuleva kehityksemme". Ei ihan helppoa tekstiä,mutta antaa perspektiiviä nykypäivänkin elämään, mistä tulemme ja mihin olemme matkalla henkisessä kehityksessämme. Tavoittelemme itsetietoisuutta fyysillisellä tasolla, emmekä ole sitä vielä yleisesti saavuttaneet. Tämä tarkoittanee, että olisimme tällä tasolla tietoisia henkisestä alkuperästämme, todellisesta itsestämme edes sen verran, että kokisimme olevamme ihmiskuntana yhtä, veljiä keskenämme. Yhteenkuuluvaisuus synnyttää veljesrakkauden, joka tarkoittaa ettemme voi tappaa toisiamme ja sotia keskenämme. Tästä sitten lähdetään tavoittelemaan itsetietoisuutta muillakin tasoilla, ja niitähän riittää uskomattomiin korkeuksiin saakka.
Thu, Jan 8 2015 08:57pm EET 4
Seppo
Seppo
12 Posts
Kiitos vastauksista.
Tuo Helenan löytämä luku todella "selventää" asiaa.
"Persoonallinen itsetietoisuus fyysisessä ruumiissa"." Uskollisen rakkauden tie".
Siitä lähdetään. Laughing

Please login or sign up to post on this network.
Click here to sign up.