Asuiko Paavali Amerikassa?

Sat, Jul 7 2012 08:05pm EEST 1
Kari Muurinen
Kari Muurinen
134 Posts

Asuiko Paavali Amerikassa?

Tämän kirjoitukseni on tarkoitus pohdiskella Pekka Okkon saman nimistä mielenkiintoisen artikkelia, joka on julkaistu kristosofisen ryhmälehden Vesimiehen numerossa 69 kesäkuussa 2012. Juttuni ymmärtäminen vaatii kristosofiaan perehtymistä, joten se ei sovi ihan ensilukemisiksi. Perimmäinen syy Okkonkin artikkeliin lienee Pekka Ervastin lausunnossa Paavalista kesäkursseilla 1933: ”Hän elää egyptiläisenä ja asuu Amerikassa”. Kuinka se pitäisi tulkita? Onko Paavali J.R. Hannula niin kuin yleisesti on kristosofien piirissä uskottu? Aivan päivänselvältä asia ei äkkiseltään tunnu ja mitä paremmin tuntee Pekka Ervastin, J.R. Hannulan ja Väinö Lehtosen tuotannon, sitä paremmin sen voi ymmärtää. Yritetään nyt tutkia asiaa lyhyesti pureutuen tuon lauseen muotoon. Sen sananmukainen ja fyysinen tulkinta voisi olla, että Paavali todella elää Amerikassa jonkinlaisena egyptiläisenä emigranttina, mutta tällainen tiedonanto tuntuisi kyllä oudolta kyseisessä tilanteessa. Pekka Ervast sanoikin, että jos ajattelemme Amerikassa asumista, niin sen tulkitseminen fyysillisesti olisi höpsötystä. Tiedämmekin, ettei hän tavannut Paavalia Amerikan matkallaan fyysisellä tasolla vaan kirjoitti kirjan nimeltä Suuri seikkailu, jossa tohtori Kotka tapaa professori Batoryn. Ervast kertoikin Paavalin kutsuneen hänet Amerikkaan ja Suuressa seikkailussa Batory sanoo Kotkan tulleen hänen kutsustaan. Batory on siis uudestisyntynyt Paavali ja Kotka edustaa Pekka Ervastia itseään, mikä lienee muutenkin ilmeistä. Kirja kattaakin oikeastaan koko Ervastin elämän ja suunnitelman tulevasta. Batoryn ja Kotkan elämät ovat nivoutuneet yhteen monin tavoin.

Pekka Ervast kertoi Ruusu-Ristin jäsenkokouksessa 10.9.1933 olevansa Paavalin kanssa vanhoja hyviä ystäviä sekä opettaneensa Paavalia tämän ollessa vielä Saulus. Okko vetää tämän Palestiinan aikaan ja yhteen Paavalin ja Stefanuksen kohtaamiseen viimeksi mainitun marttyyrikuoleman yhteydessä. Em. jasenkokouksessa pitämässään puheessa juuri vähän ennen ko. kohtaa Ervast muistuttaa, että nämä asiat eivät ole fyysillisiä, kun ei ole kysymys fyysillisistä korvista ja silmistä. Toinen mahdollisuus on viedä Paavali Ervastin aikaan ja elämään, mikä on itse asiassa tarkoituksenmukaisempaa. Tällöinhän ei liene epäilystä kenestä oli kyse. Kuka olikaan Ervastin uskollinen ystävä, jota hän rakasti? Kuka piti häntä opettajanaan? Sellainen henkilö oli tietenkin J.R. Hannula. Paavali ja Stefanus ovat kyllä mielenkiintoisessa asemassa Kristuksen salaisuuksien selvittämisessä, koska molemmat kokivat ns. Damaskos-kokemuksen ja Stefanuksen kokemus ”tarttui” Paavaliin. Suuressa seikkailussa Batoryn ja Kotkan keskustelussa tulee ilmi, ettei Paavali tuntenut Vuorisaarnan käskyjä, joiden seuraaminen vie Damaskos-kokemukseen, eikä hän osannut oikein selittää kokemuksiaan ymmärrettävästi. Pekka Ervast on sitten tehnyt perusteellisen selvää Jeesuksen esiintymisestä, ja siinä sivussa Paavalinkin. Ervast antaakin Batoryn vastata Suuressa seikkailussa Kotkan Paavalia koskeviin kysymyksiin. Batory on tässä vaiheessa tiedonkin suhteen ohittanut Saulus-tilan, jolloin itse uskonnon perustaja on jo poistunut fyysiseltä tasolta. Pekka Ervast antaakin Suurella seikkailulla hyvän alkusysäyksen Hannula työlle työnsä jatkajana ja loppuun saattajana. Paavalin kutsu ja karmallinen yhteys Ervastiin lienee siinä, että tällainen työn jatkaja oli olemassa.

Kun vielä muistamme, että Batory sanoi työn alkavan Pohjolasta ja mietiskelytyö siellä tapahtui Kotkan avustuksella Suomen kartalla, niin tutkittavan lauseen Amerikka viittaa tässäkin mielessä Suomeen. No entä nyt sitten tuo lauseen egyptiläinen? Pekka Ervast on sanonut egyptiläisten mysteerioiden pyrkivän uudestisyntymään Suomessa. Lisäksi hän kertoo Suomen deevan Väinämöisen historiasta egyptiläisenä. Batoryn veljeskunnan voidaankin katsoa edustavan alkavaa henkistä mysteerilaitosta. Siis egyptiläisyyskin viittaa Suomeen. Tutkittava lause on siis tarkasti valittu peite, koska oikeilla nimillä ei voi puhua, vaan jokainen osoittaa lopullisesti työllään kuka on. Ervast sanoi myös, että tehtyään Amerikan matkan, on vielä Egyptin ja Palestiinan matkat edessä. Egyptin mysteeriot ovat siis edelleenkin synnytettävä näkyviksi. Tutkittavan lauseen Amerikan on korvannut Palestiina. Amerikka olikin peite ja se on vaihdettu Palestiinaan ja sen aikaan, jolloin Paavali oli fyysisesti elävä ihminen suuren uskonnon julistajan jälkeen johtava työntekijä. On siis tultava vertauskuvista todellisuuteen ja nähtävä elävä J.R. Hannula taas jatkamassa ihmiskunnan etunenässä henkisellä työsaralla.

Please login or sign up to post on this network.
Click here to sign up.